Friday, October 16, 2009

nawaitu

Salam Jumaat.

Pernah dengar kan ayat: "apapa pun yg penting NIAT"

Mintak laluan utk aku nak komen bab niat skit.. sbb aku rasa bab niat ni dh byk kali org guna...dan aku nampak ramai sangat yg salahguna ayat tuh..hmmm...

aku teringat dulu masa zaman sekolah agama dulu..ustaz aku pernah kata.. niat mmg penting tp bergantung pd apa yg kita buat.. klu perkara tu haram tapi kita buat dgn niat yg baik.. perkara tu tetap haram.. hukum tak boleh diubah sesuka hati hanya dengan niat.. untungnya kita makhluk Allah ni bila kita niat je nak buat baik, automatik dah confirm dpt pahala tp klu ada niat nak buat jahat..belum dpt dosa lg..bila betul2 buat jahat tu baru confirm dpt dosa.. tp dgn syarat.. niat yg baik tu mestilah diiringi dgn perbuatan yg baik.

contoh paling senang citer Robin Hood la.. rasa semua org tau.. Robin Hood tu keje dia apa? merompak harta org2 kaya yg zalim utk bantu org miskin.. niat mmg baik nak bantu org miskin tp perbuatan merompak apa hukumnya? Haram! maknanya haram tetap haram la x kira apa niat kita... tp tu Robin Hood.. bukan Islam pun..

Mcm persahabatan jgk, klu btul niat kita berkawan tu semata-mata utk kebaikan.. walau mcm mana pun dugaan yg dihadapi dlm persahabatan tu..walaupun kwn kita tu tak mau kawan dgn kita, menjauhkan diri dari kita, buang kita dari friendlist dia, tak bagi tengok blog dia ke..aku yakin dan percaya..satu hari nanti kawan tu akan tahu yg niat dan kesungguhan kita macamana utk berkawan dan bersahabat dgn dia.. insyaAllah...

So, harap2 kita sama2 lah ingat mengingati diri sendiri dan org2 lain supaya jgn main sebut je sesuatu perkataan tu tanpa fikir betul ke tak apa yg kita sebut tu...

Sesungguhnya apa yg baik tu dtgnya dari Allah, yg buruk tu dtgnya dr diri sy sendiri..

wassalam.


kata aku: yg terbaik akan dtg jua...

No comments: