Friday, February 27, 2009

SADAQAH


[Mafhumnya] Orang yang mengusahakan bantuan (pertolongan) bagi janda dan orang miskin ibarat berjihad dijalan Allah dan ibarat orang solat malam. Ia tidak merasa lelah dan ia juga ibarat orang berpuasa yang tidak pernah berbuka.
(Hadis Riwayat: Imam Bukhari)

Lain-lain hadis berkaitan sedekah bole baca di sini

Rabu lepas, dalam kuliah zohor kelolaan Ust Zulkifli Noordin ada citer bab sedekah ni. Satu persoalan yg menarik ditanya yg rasanya dah jadi budaya kat kita ni ialah apa yg kita fikir bila tgh kita sedap makan kat restoran ke gerai ke tetiba dtg org buta ke budak kecik ke mintak derma ikhlas kat kita??? "huh.. ni dari sindiket mana la plak org buta/budak ni?" betul tak? mungkin ada yg kata tak tp rasanya kebanyakan dari kita mesti fikir benda yang sama kan? takyah le nak auta...sbb aku pun fikir benda yg sama..hahaha..
Mmg la, zaman skrg dgn mcm2 sumber berita yg boleh kita dpt terutama skali kita yg dok kat bandar(org kg pun dh maju la skrg).. kita didedahkan dgn mcm2 bentuk penipuan terutama mcm sindiket2 nih. Tp sbnrnya setiap benda mmg ada hikmah kalau tuhan nak tunjuk. Ustaz pesan camni..guna konsep sedekah..mmg sedekah pun.. sedekah ni kan benda yg baik.. mmg klu btul2 ikhlas mmg dpt pahala. So, kalaulah kita berhadapan dgn situasi yg mcm kat atas tadi.. BERSEDEKAHLAH DENGAN IKHLAS.. InsyaAllah..PAHALA lah balasnnya..KECUALI kita mmg YAKIN & CONFIRM yg kita tau diaorg tu mmg ada sindiket ataupun kita tau diaorg nak gunakan duit yg kita derma tu kpd benda2 tak elok dan maksiat.. THEN itu baru kita mmg di HARAM kan bersedekah... tp kena tengok-tengok jugaklah org yg mintak derma tu..klu main paksa2 mintak tu dah lain la pulak kes tuh..itu PAU namanya.. CESSS!!!
Berbalik ttg HIKMAH tadi, PAHALA SEDEKAH ni kalau kita tak tau sbnrnya boleh menghapuskan DOSA-DOSA kecil kita.. barangkali ada dosa-dosa kecil yg baru kita buat contoh mcm mengumpat ke, mengutuk ke, mencarut ke atau tgk benda2 maksiat ke so dgn adanya peluang bersedekah ini gunalah peluang yg ada.. sebaik mungkin..
Bila difikir-fikirkan semula kita perasan tak kekadang ada org2 yg mintak derma/sedekah ni tak pergi mintak kat semua org.. so mmg betul la apa yg dinyatakan kat atas tadi.
So, pesanan utk diri aku dan kawan2 yg selalu bersangka buruk mcm aku ni sama-samalah kita muhasabah diri masing-masing dan bersedialah utk bersedekah ya.. sama-sama kita ingat mengingatkan.. InsyaAllah...

No comments: