Tuesday, April 22, 2008

KUIH Fav.

Kuih..Kuih..Kuih..
Pagi ni sempat singgah beli kuih. Know what, aku dapat makan kuih yg dah lama aku tak makan, kira one of my fav. kuih selain karipap, burger malaysia & popiah la.. kuih KOLE KACANG(ejaan x tau le betul ke tak).. nyumm..nyumm..nyumm.. dah lama tak makan & kebetulan kakak tu buat sedap so oklah.. lepas jugak selera nih.. sebut pasal kuih sebenarnya aku mmg kurang gemar makan kuih2 manis nih. Kalau kekawan aku perasan la aku kalau beli kuih mmg takde lain klu x beli karipap, karipap.. klu x karipap, karipap jugak.. hehehe.. sbb apa, kuih lain mcm popiah & burger malaysia(org kadang panggil pau sambal) kat area ofis n rmh susah nak jumpa yg memenuhi kesedapan aku.. hehehe..

Burger Malaysia tu oklah, bole la jumpa kat ofis ni cuma nak pegi beli je x rajin sgt.. tang popiah ni jer yg susah.. yg byk ada popiah yg style penang/mamak ke(alah yg ada yg basah ngan goreng tuh).. bole la makan tp aku lebih suka yg biasa je tuh, isi sayur pastu cecah sos cili.. nyumm..nyumm..murah pun murah.. tulah, dah tekak JAWA pastu org JOHOR lg, tu yang susah nak terima..org putih kata 'very loyal' la nih.. down to earth.. hahaha.. apa aku merepek nih.. eh, betul la.. masih nak kekalkan budaya, makanan, adat resam keturunan dan bangsa.. so takdela mcm lupa daratan.. sebabnya, aku rasa dengan sentiasa mengekalkan semua2 tu, aku tak akan mudah lupa diri, ingat asal usul dari kampung, dari FELDA, dari pendalaman.. sekolah pun dari tadika sampai menengah kat kampung cuma keje je, alhamdulillah.. dpt keje yg OK kat bandar, kebetulan ibu negara plak.. so, harap2 lah aku akan kekal begini, maksudnya tak lupa diri.. dulu masa mula2 keje kat KL ni mcm rasa rendah diri sangat, malu la konon nak ngaku asal usul.. tp lama2 akhirnya sedar jugak la tinggi mana darjat dan keturunan, kalau hati dan jiwa kita tak setinggi mana.. org tetap tak akan RESPECT kita..

Emmm.. dah jadi citer lain la plak nih.. ni penangan jawab soalan essei la exam semalam nih..ada ke dia sediakan 2 helai ke kertas jawapan, emmm.. tak kira, goreng jela smpi tambah sehelai lg.. klu ikutkan kena tambah lg sehelai tp memandangkan x cukup masa nnt nak check jawapan terpaksa la limit kan la sehelai.

OKlah, dari citer kuih ke citer asal-usul dan exam.. bolehlah jadikan benda ni TAZKIRAH kita pada pagi ni ye..hehehe..

Wassalam.

2 comments:

Nik said...

Agak nyer ada tak orang yang bley tolong buat Special Delivery, hantar kuih-kuih faveret ni macam dalam iklan McDonald atau Pizza Hut?
Kalau ada macam mana???
hehehe...

Nik said...

CHUP !
apa beza orang Jawa ke, orang Bugis ke, orang Banjar ke, orang Asli ke, orang Hulu Klang ke...
kan kita sama-sama ORANG...
bukan nyer orang-orang...
hehehe...
apadaa...itu pun nak segan.
Bukan nyer tak de hidung!