Monday, June 22, 2009

Sunday with Bapak.


10 Perkara yg aku rindu sangat nak buat bersama-sama bapak

1) Makan durian
2) Mancing
3) Ngeteh
4) Noreh
5) Gi kebun
6) Naik motor ronda kampung
7) Jalan2 kat Kota
8) Gi KK
9) Gi Langkawi
10) Gi Singapore


Makan durian.
Dlm family aku mmg aku ngan bapak je yg mkn durian paling laju. Bezanya cuma bapak klu mkn mmg bersih biji durian tu..aku kdg2 x bersih..tu yg slalu kena sound mkn bagi abis. Abg aku plak mmg mkn bersih tp dia slow & steady jer.. tp semua family members aku mmg smua hantu mkn durian..hehehe..

Mancing.
Mancing = memancing. Kegilaan mancing nih bapak la ajor. Masa dlu zmn bdk2 kat kampung byk sungai2 yg bersih..so klu mancing ngan bdk2 mmg kitaorg mancing area kampung sendiri je..mancing ikan sungai jer..tp klu ikut bapak dia ajor mancing udang jgk..pastu dah besor2 skit macing kat sungai air masin..laut jer aku x pernah join bapak..

Ngeteh.
Ngeteh = lepak2 kat warung sambil minum teh..nk minum lain pun xpe. Ni pun bapak yg ajor. Kecik2 bwk aku gi ngeteh kat warung kt jln besor sambil tgk wrestling..masa tuh xde kedai area dlm kampung lagi..smpi skrg tgk wrestling pun start dr bdk kecik la.. x lelaki la x tgk wrestling kan? hehehe.. zmn skrg nih yg nmpk kopitiam tuh semua guna konsep ngeteh ni la. Cuma beza lokasi, harga, menu hampir sama dan juga ada WiFi la kan?

Noreh.
Noreh = menoreh getah. Anak peneroka mcm aku ni klu x gi noreh mmg la x sah. Tp ikutkan kampung aku tu byk kelapa sawit dari getah tp bapak mmg dari kampung dia dulu dah noreh so dia guna la pokok getah 2 ekar tu utk noreh. Best la sbb pepagi dah kuar rmh dlm kul 10 lebih balik ler naik motor dgn tong getah kt blkg..pengalaman tuh.. bkn smua org dpt..nak2 anak org2 kampung yg dah berhijrah di bandar..kan?

Kebun.
Ni bukan kebun sawit tapi kebun sayur..tp bukan sayur2 hijau tu tp ada serai la yg byk. Baru bbrp tahun lps pencen menyawit tuh bapak lepak sini jela. Biasa kalau blk kg mmg aku ikut bapak la bekebun kat sini. Bapak mmg suka bekebun..sama mcm anak dia nih cuma anak dia ni suka je lebih buatnya agak tak rajin la..hahaha..

Naik motor ronda kampung.
Motor lama bapak pun ada lagi. Dulu ronda2 kampung mmg naik motor Yamaha 100 tu la. Bapak mmg xde kereta dan lesen kereta pun xde. Walaupun kak ijah punya kete ada tp tang nak belajar bwk kete pun mak tak bagi..takut langgar dinding kata mak. So, sbg bapak mithali, bapak pun x belajar la..itulah bapak..hehehe..So, skrg blk kg mmg aku lenjan la motor tu keliling kampung yg dh x mcm kampung sgt tuh..klu naik motor kat KL nih x syokkk..xde feeling lah..tu yg aku x pakai motor dah kt KL ni skrg..ahaks!

Jalan2 kat Kota
Kota tu Kota Tinggi ya..sebuah bandar di Johor. Bandar besar terdekat dari kampung aku. Perjalanan naik motor dlm 45 minit, klu naik kete dlm 30-45min jgk bergantung pd trafik hari tuh. Kat Kota w'pun x le besar sgt tp mcm2 ada. Ada kedai Dua Suara, Restoran Baser(dgrnya dh ada di Puchong tp aku x jumpa lg) dan Kedai Joran Bagus. Kedai2 nih korang xkan jumpa di tempat lain..kedai apa? carik le sendiri..hehehe..klu jln2 ngan bapak mmg kitaorg ada agenda kitaorng sendiri..abis jalan2 blk mesti singgah Pasak jap..tak pun Air Tawar 5.

KK
Kota Kinabalu. Sbnrnya last year je baru pegi KK tp sbb last year bz sgt ngan keje opis so family outing aku tu x brp well-prepared. Duk hotel semlm pastu tukar duk apartment plak. Cian parents aku. Pastu x smpt nk g Labuan & Pulau2..dpt ronda2 sekitar KK & very limited punya places. Dah la tuh.. smua gmbr2 yg diamik plak ntah mcmana punya hantu boleh hilang plak kt kamera??? tu yg frust tuh! Hopefully smpt la bwk diaorg repeat lg kat KK tuh masa diaorg ada & larat lg. Apa2 pun KK mmg best!

Langkawi.
Masa family outing tahun 2006 x silap aku tuh mmg oklah. xlah seteruk planning ke KK tuh walaupun duk tukar2 hotel psl x best..p 4D duk 3 hotel lain2..hahaha..xdehal la tuh..cuma yg ralat skit masa nak naik Cable Car tuh dia under maintenance plaks. Aku ngan bapak mmg dah set nak naik dh..Mak awal2 kata xnak naik so OK lah. So frust psl x dpt naik ngan bapak. Aku dah pernah merasa x ralat sgt tp psl masa bwk bapak x dpt plak naik tu yg frust gler.. takkan nak naik cable car kat Genting plak kan? nnt la set pegi 1 hari utk naik cable car jer pastu blk KL..boleh? hehehe..

Singapore.
Ingat lagi masa aku sekolah rendah bapak gi Singapore ngan sepupu2 aku(sepupu2 aku yg beza umur 20 tahun ler). Aku nangis2 nak ikut tp psl leceh nak wat pasport sementara tuh aku kena tinggal. Bapak masa part time keje kat JB mmg selalu masuk Singapore tuh. Sampai skrg aku ingat lagi tau. Takpe, kalini kalau ada rezeki & masa aku yg bwk bapak jalan2 kat sana.. InsyaAllah.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dlm family mmg aku yg paling rapat dgn bapak. Apa2 benda ke prob ke citer2 terbaru ke mmg bapaklah tmpt aku ngadu. Kdg2 klu terdesak sgt aku sanggup blk kg walaupun kalau ikutkan mmg jauh woooo kampung aku tuh...so, selagi ada kudrat, kemampuan dan masa..aku harap aku akan sentiasa dapat berbakti dan membalas semua yg bapak dah curahkan pada aku selama ni. Buat sesapa yg masih ada bapa/ayah/papa atau apa saja panggilan utk ayah korang..sama-samalah kita hargai segala pengorbanan mereka sementara mereka masih ada..buat yg tlh kehilangan bapa, sama-samalah berdoa semoga rohnya ditempatkan di kalangan org2 yg beriman...amin...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SELAMAT HARI BAPA BAPAK!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments: