Tuesday, September 29, 2009

Carpal tunnel syndrome (CTS)



Harini belajar benda baru psl one of my good fren bgtau dia suspected kena CTS nih..so, kenala carik info psl benda ni..maybe ramai yg dah tau boleh betulkan la klu ada info yg x btul aku tulis ni..yg mmg x tau aku bgtau le apa yg aku tau n faham lps baca info-info yg aku dpt dr alam maya dan lps aku tanya2 org yg kebetulan ada plak ofismate aku yg baru kena daaa..hmmm..ok, tau tak apadia? pernah dengar tak? pi google pastu search la kan.. apalagi? kekeke...

Carpal tunnel syndrome is a common problem affecting the hand and wrist. Symptoms begin when the median nerve gets squeezed inside the carpal tunnel of the wrist, a medical condition known as nerve entrapment. Any condition that decreases the size of the carpal tunnel or enlarges the tissues inside the tunnel can produce the symptoms of carpal tunnel syndrome.

This syndrome has received a lot of attention in recent years because of suggestions that it may be linked with occupations that require repeated use of the hands, such as typing on a computer keyboard or doing assembly work. Actually, many people develop this condition regardless of the type of work they do.


takpe.. bole baca lagi kat sini

yg link lain tu citer psl benda yg sama je.. so, ikut pemahaman aku benda ni jadi sbb kita buat sst secara statik dlm jangkawaktu yg lama dan kerap kita lakukan. Ada satu kes ofismate aku ni dia kata dia selalu bawak motor g keje dlm kedudukan tangan yg sama setiap hari..dia kata dia biasa bwk tgn dia lurus jer..itu teori dia tp klu ikut bacaan aku setakat ni mmg itu antara salah satu puncanya..bkn bwk motor jer..byk contoh kes yg ada sbb menaip di komputer/mesin taip(ada lg ke?).. kan klu kita perasan kita klu taip apa2 kan kedudukan tangan kita statik je..so..hati2 lah..nak menaip ke apa kena ada break..jgn buat benda lama2..

So, apa treatment nya? depends on how serious it is la..mungkin boleh cuba urut jgk tp make sure jumpa pakar yg betul2 tukang urut.. bkn yg tepi2 jalan punya la.. x sure la sbb bila kena ni tangan akan mula2 jadi kebas pastu sakit.. sbb nya darah dah x sampai ke kwsn tu so jd mcm x function la tangan tuh..mcm kwn ofismate aku tu dia operate, potong salur darah pastu sambung lain..now dah ok..huhuhu...

lain2 treatment & info psl CTS ni aku baca kat sini.


kata aku: take care ya ris

No comments: