Saturday, September 5, 2009

Puasa saya

Harini ikut kalendar Islam dah masuk pertengahan bulan puasa. Alhamdulillah..dapat saya mengharungi ibadah puasa tahun ini..dah separuh bulan pun. Allah masih bg kita peluang untuk menambah amalan..menambah pahala saya di bulan puasa nih. Menjelang Ramadhan dan ketika Ramadhan tahun ni kita dah dengar bbrp org yg dikenali ramai telah kembali ke rahmatullah..mereka x sempat dan ada yg sempat bbrp hari je mengharungi ibadah puasa ni..Al-fatihah buat semua muslimin muslimat yg telah meninggal dunia..

Biasanya bulan Puasa nilah saya nak lebih beribadat..mmg tu pun peluang yg saya ada untuk meningkatkan amalan. Tapi dlm berpuasa nih kena fikir raya jgk kan? teringat zaman budak2 dan zaman muda belia dulu. Kalau dah dekat nak raya tu mesti ajak bapak gi Kota..membeli belah apa yg belum ada..yelah org kampung mcm saya nih mmg tunggu nak dekat2 raya je biasanya bapak baru mampu bwk jln2 beli brg kat Kota sbb biasanya dkt raya mmg bapak dpt duit raya..adala sikit nak puaskan hati anak2..bila dah dewasa nih sbnrnya baru terfikir..mmg pengorbanan ibu dan ayah ni sgt besar..masa dulu mana ada kita fikir, bapak aku ni ada duit ke nak beli? bapak aku ni dah beli ke baju raya untuk dia?

Waktu berputar..sampai waktu dan ketika kita akan lalui frasa yg sama dlm hidup kita. Bersediakah kita untuk lalui itu semua? Tepuk dada..tanya hati..tanya iman..baru tanya selera..

Sama-sama ingat dan hargailah ibu bapa kita sementara mereka masih ada..



kata aku: Tetiba rasa Syahdu plak Subuh nih..TAKZIAH jgk buat ahli keluarga ADUN Bagan Pinang yg meninggal dunia smlm..smg rohnya ditmptkn di klgn org2 soleh..berPRK lg la kita ya..puas cuba mengelak..inilah KUASA YG MAHA ESA...hmmm..

No comments: