Monday, February 14, 2011

12 Rabiul Awal 1432H

12 Rabiul Awal yg bermakna.

apa makna? maknanya tarikh kelahiran Nabi dan Rasul kita Muhammad bin Abdullah SAW.

Maulid Nabi jgn jd sekadar sambutan jela..kena ada penghayatan, baru tau kenapa kita berarak dan sambut tiap2 tahun. Mcmana nak ada penghayatan tuh.. fikirlah sendiri ya..kemudahan dah ada, dlm internet mcm2 boleh dapat..so, sendiri mau ingat le ye..
OK, bole kata tiap2 semua tmpt ada wat sambutan, termasuk la masjid kariah aku nih. Tp xdpt le aku join psl aku join nasional punya @ Putrajaya(jgn lupa tgk TV haa..hehehe..).. baju dia kaler mcm gambo nih:
tp sampin ngan songkok xdela camtuh.

OKlah, aku share sikit bahan yg aku baca.. hrp kita sama2 dpt manfaat ya.. insyaAllah..

Semperna perayaan Sambutan Maulidur Rasul S.A.W. pada tahun 1432 H / 2011 M ini, saya ingin mengajak semua umat Islam untuk mengingati dan menghayati sirah baginda SAW dan seterusnya mengikuti serta mentaati segala ajaran yang telah dibawakan oleh Rasulullah SAW kepada kita. Tulisan ini sama sekali tidak akan membahaskan hukum menyambut Sambutan Maulidur Rasul SAW kerana persoalan ini terlalu kerap dibahaskan pelbagai pihak saban tahun dan ia adalah masalah khilafiyyah yang tidak akan selesai hingga Kiamat.

Oleh itu, sebagai tanda kita mengimani dan mencintai Rasulullah SAW, beberapa perkara yang akan saya nyatakan di bawah ini boleh dijadikan pegangan kita:

BERADAB DENGAN RASULULLAH SAW
MENTAATI RASULULLAH SAW
BERSELAWAT KE ATAS RASULULLAH SAW
MENGASIHI RASULULLAH SAW
MENGIKUTI SUNNAH RASULULLAH SAW


Diambil dari website I Love Islam.





Like I Care: Slmt Bercuti..

No comments: